Kategorier
informationsteknologi media samhälle teknik

Köpt rykte

Jag är väl gammaldags men jag tycker att det är helknäppt att köpa sig ett gott rykte, det som går under beteckningen ”like” på nätet. Häromdagen läste jag om ett företag som sålde ”likes” till firmor som ville framstå i god dager på nätet.

Like by afagen, on Flickr
Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 2.0 Generic License  by  afagen 

Även om jag förstår drivkrafterna och värdet för den som skall sälja varor eller tjänster, känns detta ”like” väldigt främmande när det gäller inlägg på nätet. Det är klart att man kan ge någon uppskattande kommentar till det man tycker är bra men att jaga så många ”likes” eller gilla som möjligt känns främmande. Jag har tom sett företag som lottar ut eftertraktade varor bland de som gillar dem på nätet, lika osmakligt som att kasta ut godis till barn som de skall kämpa om.

Överhuvud taget är detta ”gillande” en sorts flockbeteende där man ängsligt sneglar på vad andra tycker. Jag kan förstå värdet av andras omdöme när jag skall köpa varor eller tjänster men jag tycker knappast att en stor mängd ”like” är en bra värdemätare, i synnerhet inte om man har köpt dem ”en masse” från någon smart försäljare.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *